ZIJN WERK
Frans Jochems liet een indrukwekkend en zeer gevarieerd oeuvre na.
Als geen ander beheerste hij de materie waarmee hij werkte. Zo bracht hij de vele verschillende materialen tot leven: klei, marmer, steen, hout, terracotta, brons, plaaster, cement, ivoor. Voorbeelden van werken in die verschillende materialen vindt u op deze pagina.
​
Veel van die beelden werden in brons gegoten. Een van de technieken om brons te gieten was de verloren wastechniek.
​
Ook zijn vakkennis was uitzonderlijk: collega’s kwamen hem dan ook dikwijls om raad vragen.
​
Dankzij zijn grondige kennis van de anatomie wist hij aan zijn beelden een grote expressiekracht te geven, wat ook het onderwerp was dat hij uitbeeldde.
​
In de loop der jaren evolueerde hij van een eerder academische stijl naar een zeer eigen, herkenbare Jochemsstijl.
De belangrijkste kenmerken van die stijl zijn:
soberheid
met gevoel, maar zonder sentimenteel te worden
expressiviteit, zonder te overdrijven
zin voor monumentaliteit, ook in werken van kleiner formaat.
​
Het samengaan van die elementen is vrij zeldzaam in de beeldhouwkunst en heeft tot gevolg dat het werk van Frans Jochems de tijd trotseert.
​
Hij kreeg talrijke opdrachten, o.a. voor portretten, graf- en oorlogsmonumenten.
Buiten die opdrachten kon hij volop zijn eigen inspiratie volgen. De thema’s waar zijn voorliefde vooral naar uitging waren: moederliefde, naaktfiguren en dieren.
​
Frans Jochems was geen revolutionair of vernieuwer. In grote trekken hield hij vast aan de klassieke vorm van de beeldhouwkunst. Hij werd niet beïnvloed door het expressionisme en met abstracte kunst hield hij zich niet bezig. Zijn werk was zoals hij zelf was: eerlijk en zuiver. Hij experimenteerde misschien wel een beetje, maar dat bleef altijd binnen de grenzen van het klassieke.
​
Frans Jochems hield niet van uiterlijk vertoon en formalisme. Zijn werk en zijn levenshouding getuigen van zijn liefde voor mens, dier en natuur, van zijn groot gevoel voor rechtvaardigheid en zijn totale eerlijkheid. Op de dag van zijn overlijden zei pastoor Leo Leysen letterlijk: Frans Jochems was een heilig man.
​
De belangstelling voor het werk van Frans Jochems is in de loop der jaren wat verminderd, zeker in vergelijking met bekendere collega's zoals Josué Dupon en Thomas Vinçotte, maar dat betekent niet dat er geen appreciatie meer voor aanwezig is. Dat bewijzen de tentoonstellingen, publicaties, de interesse op veilingen van internationaal gerenommeerde huizen en de belangstelling bij antiquairs. In Berchem is zelfs een pleintje naar hem genoemd, het Frans Jochemsplein. Daarop prijkt ook een van zijn bekendste dierenbeelden, de Kameroenantiloop.
​
In 1987 verscheen onder impuls van zoon Luc Jochems het boek Langs beelden lopen. Frans Jochems, samengesteld door René Turkry.
​
De Familie Jochems schonk verschillende plaasteren modellen aan de gemeente Berchem : Smart, Magdalena, Jan Van Ruusbroeck, Oscar De Gruyter, Moederliefde, Bloemenplukster, H. Antonius, Ontwerp grafmonument J. Becker, Koe, Twee luipaarden, Watusirund, Twee kraanvogels, Amerikaanse bizon. Enkele van deze beelden kunnen bewonderd worden in het Zoldermuseum Schaliënhoeve, Rooiplein 6 te Berchem.
​
De Antwerpse Zoo bezit een bronzen Arend en een bronzen Alpaca, de gipsen Drie gieren, en het gipsen medaillonportret van Karel Verlat.